Grym spelare

En av de största pokerspelarna genom tiderna. Enligt mig. Daniel Negreanu.

Slump, tur, spelautomater på nätet och endorfiner

Människor har alltid haft ett speciellt förhållande till slumpen och turen. Vi har framställt tärningar och andra slags spel för att testa vår tur och skapa spänning för stunden. När vi spelar, oavsett om det är delvis strategiska spel som kräver kunskap och planering, eller om det är rena turspel som helt bygger på slumpen, så aktiveras olika lustcentrum i hjärnan, endorfiner utsöndras, och vi känner oss mer närvarande och levande. Detta gäller i lika hög grad som du spelar något "passivt", såsom spelautomater på nätet eller kasinot, eller hjärn-aktiverande, såsom exempelvis Texas Hold'em eller Blackjack..
 
Forskning har i detta avseende visat att spelandet skapar en känsla av “flow”, en nuet känsla. Om det finns en potentiell stor vinst inblandad kan vi också tillskriva upplevelsen ett värde, att vi utför något meningsfullt och därmed känna ännu större lycka.
 
För många är spelandet ett problemfritt nöje. För ett fåtal är det ett nöjesfritt problem. Det beror helt enkelt på hur man spelar och hur mycket. Det gäller att spela med måtta och ha ett vaksamt öga på sina egna spelvanor. En spelform som blivit väldigt populär och gillas av många spelare är spelautomater på nätet. Spelautomaterna bygger rent grundläggande på arketypen: den klassiska automaten som uppfans av en amerikansk uppfinnare i slutet av 1800-talet och ännu står att skåda i USA.

Men nu finns dessa automater i olika former, de är inte längre mekaniska, utan elektroniska och deras kärna består av slumptalsgenerator som generar oförutsägbara slumptal. Tal som styrs helt av slumpen och som inte gåratt knäcka eller räkna ut eftersom serien ständigt förnyas och bygger på samma slumpmässiga fysikaliska processer som vi känner ur kvantmekaniken.

Slutsatsen är att om du har tillgång till en dator och internet-uppkoppling så har du genast tillgång till hundratals nätkasinon, och tusentals olika spelautomater på nätet. Bland de mest populära spelautomaterna är de med feta vinster i form av jackpotar, och äventyrs-slotar, som baserat på något känd filmkaraktär, såsom Scarface, Gladiator eller Spindelmannen. På den här metrobloggen kan du läsa mer om spelautomater på nätet På de flesta nätcasinon får man också en bonus första gången man gör sin instättning och vissa erbjuder gratisspel första gången. Det är exempelvis helt gratis att prova spelautomaterna först, innan man börjar spela med riktigt pengar.

Varför spelar man kort egentligen?

Den sociala samvaron är nog viktigast, att vara tillsammans och göra något med enkla regler som alla känner till, och att i varje giv få nya kort som kan vara lika bra som någon annans. Här gäller inga lönemiljoner eller doktorsgrader, bara given just nu, och samvaron.
 
Olika människor uppskattar kortspel av olika skäl, t.ex. som en tävlingsform eller som en intellektuell utmaning att förstå hur andra människor tänker och reagerar, att smida planer och se dem gå i lås. Annars är ju kortspel huvudsakligen ett spel om pengar, eller snarare om vinster, t. ex. marker eller tändstickor eller för den delen klädespersedlar. Plus äran i att lyckas eller skadeglädjen i att man måste ta ställning till eventuella risker eller möjligheter för att inte spelet ska bli ointressant.
 
Man kan låta vinsterna i en klubb gå till en gemensam vårfest, t. ex.
 
 
 
Spel om pengar urartade under medeltiden och myndigheterna tvingades stifta lagar mot överdrifterna. Magnus Erikssons stadslag på 1300-talet, förbjöd t.ex. omyndiga att vara med och spela och fastslog en mark som maximiinsats. Under 1700-talet var det vanligt i förnäma kretsar, inte minst bland kungligheterna, att låta göra särskilda spelpenningar att användas vid kortspel. Läs mer om det här på denna hemsida om spelteorier och gambling
 
De gjordes oftast i silver eller koppar och utformades med vackra motiv och kloka deviser, som "Den som har lycka behöver intet eller Lagom".
 
Under 1800-talet spelade man med främst engelska spelpenningar, innan vår tids spelmarker skapades främst för vira. Risker ett nöje på Bellmans tid Att sätta pengars värde på spel, och därmed riskera sin egen personliga trygghet, det var ett av nöjena på Bellmans tid. Momentet av hasard kittlade inte minst i den ofta till leda och långtråkighet framskridande vardagen i stormannakretsarna och deras familjer. Man spelade lornbre, tresette, pharao och inte minst kille.
 
Lyckan kunde hastigt växla. Sådan spänning hörde också t.ex. schack och brädspel till, liksom kägelspel. Spel och dobbel kunde förenas med det mesta. Följden blev att frihetstidens svenska regeringar flitigt kom med nya förbud och skatter för att stävja de värsta avarterna. År 1719 förbjöds strängeligen spel och dobbel "på Kjällare och Caffeehuus samt äfwentyrliga stora spel hemma i husen".
 
Främst var det hasardspelet pharao som förbjöds, "eller andra slika spel" som kunde uppfinnas i framtiden. 1730 kom kung Fredrik med en förordning där förbudet på nytt aktualiserades. Här gavs laglig möjlighet för myndigheter att ta över en spelares förmögenhet till säker förvaltning, och människor uppmanades att ange varandra för överträdelser. Den 24 maj 1810, bara några månader efter det att kortspelet vira först hade börjat spelas i Vira bruk, korn en ny varning emot äventyrliga spel. Den varningen utökades med bötesstraff för spelkvällsarrangörer i en kunglig förordning år 1859.

Speltokig

Bingo, blackjack och allt som egentligen har med spel och spänning på nätet är min "passion" (eller ja, hobby i alla fall.) Tänkte skriva lite om spelstrategier, matematiskt principer, oddsberäkning och annat som går lite "djupare" än andra spelbloggar. För nördar helt enkelt.

RSS 2.0